ه گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاري فارس غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح امروز چهارشنبه در نشست مطبوعاتي دو هفتگي خود با خبرنگاران گفت:قبل از هر سخن سالگرد شهادت جمعي از خبرنگاران را به شما كه همكاران ايشان هستيد تسليت عرض مي‌كنم.
حداد عادل در پاسخ به سؤالي درباره به ائتلاف نرسيدن اصولگرايان و اين كه آيا احتمال وقوع اين امر وجود دارد يا نه، گفت: من تلاش كردم به عنوان عضوي از اصولگرايان، به فهرست واحد برسيم و هنوز هم علاقه‌مندم اين اتفاق بيفتد اما احتمالاً بيش از يك فهرست از طرف اصولگرايان ارائه مي‌شود، هر چند اميد به ارائه فهرست واحد هنوز منتفي نشده است.
وي افزود:البته براي من به عنوان رئيس مجلس حضور مردم در انتخابات و برگزاري يك انتخابات آزاد، سالم و پرشور مهم است، مردم تجربه خوبي از حضور سلايق مختلف در عرصه سياسي كشور دارند و در اين انتخابات هم با توجه به اين تجربه انتخاب خود را انجام دهند.
رئيس مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار راديو كه خواستار ارزيابي از عملكرد راديو و تلويزيون در انتخابات شده بود اظهار داشت: هنوز تا انتخابات وقت باقي مانده است، اما تا به اينجاي كار صدا و سيما در جلب نظر مردم به انتخابات پيش رو خوب عمل كرده است.
حداد عادل در پاسخ به سؤالي در خصوص تجميع انتخابات مجلس و رياست جمهوري و تداخل مدت قانوني اين دو از نظر قانون اساسي تصريح كرد: من با اصل تجميع انتخابات موافق هستم و آن را مناسب‌تر براي كشور مي‌دانم كه هر دو سال يكبار انتخابات سراسري در كشور داشته باشيم، اين كه كدام دو انتخابات با هم برگزار شوند هم مهم است و معتقدم بايد يك انتخابات سنگين با يك انتخابات سبك تجميع شود.
وي ادامه داد: لذا با تجميع انتخابات مجلس و رياست جمهوري موافق نيستيم و معتقدم بهتر است اينها را با انتخابات‌ شوراها و خبرگان تجميع كنيم. ضمناً معتقدم تجميع اين دو انتخابات چنانكه آقاي باهنر گفته‌ است با قانون اساسي مغاير بوده ولي استدلال نمايندگان موافق طرح هم استفاده از اختيارات مجمع تشخيص مصلحت نظام براي رفع اين مغايرت با قانون اساسي است.
رئيس مجلس در پاسخ به سؤالي مبني بر تشريح فعاليت‌هاي مجلس براي حل مشكلات ايرانيان خارج از كشور و دلايل برگزار نشدن كنگره‌اي با همين موضوع كه قرار بود مهر امسال برگزار شود،بيان داشت: قطع نظر از تاريخ تشكيل كنگره علاقه مجلس به حل مشكلات ايرانيان خارج از كشور است و تشكيل فراكسيون مرتبطي نيز، به همين منظور رفع مشكلات آنهاست، البته براي برگزاري كنگره‌اي كه گفتيد با توجه به تعدد كنگره‌ها و همايش‌هايي كه مجلس امسال برگزار كرده امسال ديگر نمي‌توانيم چنين كنگره‌اي برگزار كنيم،ولي اين به معناي رها كردن مشكلات ايرانيان خارج از كشور نيست و ما حساب عده‌اي معاند را با ديگر هموطنانمان كه در خارج هستند،جدا كرديم.
حداد عادل درباره عدم تشكيل جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي كه موضوع سؤال خبرنگار خبرگزاري فارس بود، خاطرنشان ساخت: اگر منظور تشكيل جلسه سراي سه قوه باشد كه چند ماهي است اين جلسات تشكيل نشده، اما مجموعه ستاد متشكل از سه قوه زير نظر معاون اول رئيس جمهور فعال است و اخبار فعاليت‌هاي اين مجموعه منتشر مي‌شود. البته اگر كار مبارزه با مفاسد اقتصادي را خيلي بزرگ كنيم، خود نقض غرض مي‌كند و باعث سلب امنيت و آرامش سرمايه‌گذاري و فعاليت اقتصادي مي‌شود.
وي همچنين در پاسخ به اظهار نگراني خبرنگاري در خصوص افزايش نرخ تورم به خصوص در بخش مسكن و احتمال ادامه اين افزايش به خصوص در ايام پايان سال گفت:درباره گراني مسكن و اجاره مسكن قبلاً توضيح داده‌ام و درباره نرخ تورم هم نمي‌توانم اكنون نظري بدهم و بايد تا ارديبهشت سال آينده منتظر بمانيم تا گزارش بانك مركزي اعلام شود تا ببينيم كه اين نرخ افزايش يافته است يا نه.
وي اضافه كرد: به هر حال مجلس نگران افزايش نرخ تورم است، اما ما اين مسئله را در سياست‌گذاري‌هاي قانون بودجه لحاظ خواهيم كرد.
خبرنگار ديگري ضمن گلايه از برخورد عوامل انتظامي مجلس با عكاسي كه روز گذشته از تماشاگر معترض مجلس عكس گرفته بود از حداد عادل سؤال كرد؛همچنين پرسيد مجلس براي حل مشكل دانشجويان ستاره‌دار كه روز گذشته هم در مقابل مجلس تجمع كرده بودند چه مي‌كند؟ كه حدادعادل در پاسخ گفت: من از همكارانم در كميسيون آموزش و تحقيقات درخواست كردم، به وضعيت اين دانشجويان رسيدگي كرده و اگر حقي از آنها ضايع شده باشد، براي احقاق حق آنها تلاش نمايند.
رئيس مجلس همچنين در واكنش به تشكيل وزارتخانه‌اي در اسرائيل براي مقابله با فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و دليل اين كه چرا ديگر خبرهاي خوش هسته‌اي نمي‌شنويم، اظهار داشت: اين اقدام صهيونيست‌ها از نظر ما خبر مهمي نيست، چرا كه آنها اگر اين وزارتخانه را هم تشكيل نمي‌دادند در حال تلاش با تمام قوا براي كُند كردن پيشرفت ما بوده‌اند، اما در مورد خبر خوش بايد بگويم كه ما در همان مسير گذشته در حال طي مسير هستيم و ترديدي براي استفاده از حق مسلم خودمان نداريم و اين كشورهاي شش گانه هستند كه بايد جواب دهند به چه دليل به رغم تاكيد آقاي البرادعي مبني بر عدم انحراف فعاليت‌هاي ايران باز هم سعي در تحريم و تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي ما دارند.
حداد عادل در واكنش به سؤالي درباره افزايش ريسك سرمايه گذاري در ايران تصريح كرد: ما در بحث هسته‌اي مي‌خواهيم يك گام بلندي برداريم و اين برخلاف ميل قدرت‌ها و دشمنان ملت ايران باشد و آنها سعي مي‌كنند ما را به طرق مختلف از جمله همين ايجاد مانع بر سر راه سرمايه‌گذاري خارجي در ايران ما را از ادامه مسيرمان منصرف كنند،اما هر كس از فضاي داخلي ما خبر داشته باشد، مي‌داند كه دستيابي به فناوري صلح‌آميز هسته‌اي يك خواست عمومي در ايران است،مضاف بر اين كه ما بايد در اين مصاف با دشمنانمان هزينه‌هاي اين مصاف را هم تقبل كرده و در كنار آن فريب اينگونه مسائل كه بيشتر تبليغاتي هستند را هم نخوريم.
وي در پاسخ به سؤالي درباره اين كه آيا تاخير در تسليم لايحه بودجه به مجلس از طرف دولت تخلف نيست و آيا پيشنهاد تشكيل كميسيون دائمي تلفيق، مرتبط با همين تخلف بوده است، بيان داشت: فكر نمي‌كنم پيشنهاد آقاي سبحاني ربطي به تخلف از زمان تقديم لايحه بودجه به مجلس باشد، اين كه دولت لايحه بودجه را دير به مجلس دهد خوب نيست و ما طي نامه‌اي درخواست كرده‌ايم كه اين لايحه سريع‌تر در اختيار ما قرار گيرد و فكر مي‌كنم تغييرات در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در اين مسئله دخيل باشد، اما سعي مي‌كنيم در مجلس با برنامه‌ريزي اين تاخير را رفع كنيم

در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه سياست روز مبني بر تصرف غير قانوني هكتارها زمين در شمال تهران توسط نمايندگان مجلس ششم و پيگيري پرونده زمين خواري در كميسيون اصل 90 متاسفانه با فشارهايي اين پرونده مسكوت مانده، نظر شما چيست؟ با تاكيد بر اين كه اينجانب به شدت با زمين خواري مخالف هستم گفت:اگر در دادگاه ثابت شود كه كسي زمين خواري كرده و به هر شخصي منتسب باشد، از وي دفاع نخواهيم كرد، البته هميشه يك بحث‌هاي سياسي با بحث‌هاي حقوقي آميخته مي‌شود.
وي با تاكيد بر اين كه زمين خواري يك پديده شوم است، خاطرنشان كرد:مجلس هفتم مصمم است تا با دولت و قوه قضائيه در امر زمين خواري مبارزه كند،من خوشحال هستم كه در كميسيون اصل 90 مجلس هم يك كميته براي بررسي پرونده‌هاي زمين خواري تشكيل شده كه از تلاش آنها حمايت مي‌كنم و اطمينان مي‌دهم كه اينجانب از هيچ كار غير قانوني در هيچ عنواني حمايت نخواهم كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه‌ اعتماد ملي درباره اختلاف هيئت نظارت و هيئت اجرايي در خصوص صلاحيت مسعود زريبافان دبير هيئت دولت براي انتخابات شوراهاي اسلامي با بيان اين كه ما همواره بر اجراي قانون در انتخابات اصرار داريم گفت: قانون در هر انتخاباتي بايد رعايت شود چرا كه ضامن صحت انتخابات اجراي درست قانون است.
وي افزود: در خصوص صلاحيت مسعود زريبافان هم هيئت نظارت بايد تصميم گيري مكند و آنها اگر امري را خلاف قانون تشخيص دادند، بايد به وظيفه خود عمل كنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه پرسيد به نظر مي‌رسد روند اجراي تبصره 13 لايحه بودجه در بخش‌هاي مختلف بويژه در بخش توسعه ناوگان حمل و نقل ريلي دستخوش بازي‌هاي سياسي مي‌شود و يكي از روزنامه‌هاي صبح به نقل از قاليباف شهردار تهران راجع به اعتبار مترو خبري را اعلام كرد، آيا شما مي‌پذيريد كه نخستين اعتبار در تبصره 13 لايحه بودجه وارد بازي‌هاي سياسي شده، گفت: با قاطعيت نمي‌توانم اظهار نظر كنم كه اختلاف نظر بر سر اولويت منو ريل و يا مترو نسبت به هم يك موضوع كارشناسي و يا يك موضوع سياسي است، اما اميدوارم اين موضوع سياسي نشود و در حد كارشناسي خود باقي بماند.
حداد عادل با بيان اين كه مجلس شوراي اسلامي مسائل را با ديد كارشناسي بررسي مي‌كند، افزود: وقتي كميسيون عمران مجلس اين موضوع را بررسي كند، دلايل طرفداران منوريل و مترو را گوش خواهد كرد، بنابراين دليلي وجود ندارد در مجلس بحث در حقوق منوريل يا مترو سياسي باشد، ممكن است بعضي از نمايندگان اينگونه فكر كنند، اما مجلس بطور كلي به بحث كارشناسي تمايل دارد.
وي در پاسخ به سؤالي خبرنگاري مبني بر آخرين پيگيريهاي مجلس در خصوص ابلاغيه رهبر معظم انقلاب در خصوص اصل 44 قانون اساسي با بيان اين كه هنوز زمان كافي از ابلاغيه مقام معظم رهبري نگذشته تا ما نسبت به سرنوشت اين سياست‌هاي كلي اظهار نظر كنيم،افزود: چند ماه مطالعه از سوي دولت و مجلس مدت زيادي نيست،مقام معظم رهبري با عنايت و تاكيد اين موضوع را دنبال مي‌كنند، مجمع تشخيص مصلحت نظام هم در نظر دارد تا يك همايشي در هفته‌هاي آينده براي بررسي ابعاد اين سياست‌ها تشكيل دهد و قرار شد تا مجلس در اين همايش سهمي به عهده بگيرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: از سوي قواي سه گانه و مجمع تشخيص مصلحت نظام فعاليت و بررسي براي شناخت ابعاد مختلف اين سياستها ادامه دارد.
حداد عادل در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري در خصوص صادرات غير نفتي و مشكلات موجود در اين زمينه با بيان اين كه صادرات غير نفتي امسال نسبت به سال گذشته رشد چشمگيري داشته است،افزود: روند صادرات غير نفتي به خارج از كشور رو به افزايش است، اما اگر هنوز خلع قانوني وجود دارد، مجلس آماده هر نوع همكاري در اين زمينه است و من از صادر كنندگان و از اتاق بازرگاني ايران و تهران مي‌خواهم اگر تصديق مي‌كنند كه وجود برخي قوانين مانع گسترش صادرات است، نظرات كارشناسي خود را به مجلس اعلام كنند كه ما به آنها توجه خواهيم داشت.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اين كه رئيس جمهور ديروز در جمع مردم استان مازندران گفت كه 95 درصد سواحل درياي خزر در اختيار وزارتخانه‌ها و ادارات دولتي قرار دارد، باز پس گيري آنها چگونه خواهد بود، گفت: در اين خصوص بايد توجه داشت كه آيا تصرف اراضي توسط كساني كه امروز مالك آن سواحل هستند به حق بوده يا خير؟ همچنين اگر دولت ضروري بداند زميني را از صاحب آن بخرد مي‌تواند اين كار را بكند، اگر دستگاه‌هاي دولتي در سواحل درياي خزر اراضي را تملك كرده، دولت با وضع قانون مي‌تواند مشكل را حل كند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤال ديگر اين خبرنگار مبني بر اين كه شما در مجلس ششم اعلام كرده بوديد كه ما در مجلس هفتم جلوي بي‌نظمي نمايندگان را خواهيم گرفت، اما اين وعده شما محقق نشده و بعضي جلسات مجلس به حد نصاب نمي‌رسد،گفت:من راجع به عدم حد نصاب نرسيدن جلسات مجلس چنين قولي ندادم،اما در مواقعي مانع از حرف زدن بنده در مجلس مي‌شدند كه من يك روز چنين مطالبي را گفتم، الان هم تلاش مي‌كنم تا در مجلس مانع از حرف زدن مخالفان نشود، بنابراين به قولي كه در مجلس ششم داده بودم عمل كردم، نمونه اين امر هم نطق هاي قبل از دستور نمايندگان اقليت مجلس است و كسي آنها را (هو) نمي‌كند، بلكه نمايندگان گوش مي‌كنند و كسي اعتراض نمي‌كند.
حداد عادل افزود: اگر شما به سخنان من در مجلس ششم در خصوص انتخابات مراجعه كنيد، متوجه مي‌شويد كه از آغاز تا پايان نطق اينجانت يكسره (هو) مي‌شد كه اين اتفاق خوشبختانه در مجلس هفتم نيفتاده است.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري در خصوص وقوع سانحه هوايي در كشور با بيان اين كه وقوع اين گونه حوادث در كشور تاسف آور است، گفت: يكي از دلايل وقوع اين حوادث تحريم موجود كشور در زمينه هوانوردي است كه بر خلاف قوانين بين المللي صورت گرفته،همچنين نقص فني، اشتباه انساني و مديريت در اينگونه حوادث موثر است كه ما در مجلس جهت رفع مشكلات آماده همكاري هستيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي فقدان توازن ميان حمل و نقل هوايي با حمل و نقل جاده‌اي و ريلي در كشور را يادآور شد و افزود: اگر ما بجاي توسعه فرودگاه‌ها و خطوط هوايي و هوانوردي در كشور به حمل و نقل ريلي توجه مي‌كرديم، امروز اين همه تقاضاي روز افزون براي مسافرت هوايي وجود نداشت بنابراين بايد رويكرد خود را تغيير دهيم و جاده‌ها را ايمن كنيم و حمل و نقل ريلي را در كشور گسترش دهيم.
حداد عادل در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره ضرورت كاهش وابستگي بودجه كشور به نفت گفت: از سويي مي‌خواهيم كه وابستگي به نفت در بودجه افزايش نيابد و از سوي ديگر شاهد هستيم كه مردم در همه جاي كشور خواستار توسعه فعاليت‌هاي عمراني هستند، اين در حالي است كه منابع موجود براي پاسخگويي به اين تقاضاها كفايت نمي‌كند.
رئيس مجلس تصريح كرد: در بررسي بودجه سال 85 دولت حدود 12 هزار و 500 ميليارد تومان بودجه عمراني درخواست كرده بود كه مجلس در كميسيون تلفيق با حدود هفت هزار ميليارد تومان بودجه عمراني موافقت كرد و در نهايت در صحن علني مجلس بيش از 10 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني براي سال 85 تصويب شد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا